Rob Maaskant

Beeldend werk

Het beeldend werk van Rob Maaskant is vaak het uitgangspunt voor zijn theatrale en muzikale projecten. Al tijdens zijn studie op de Academie in Gent ontdekte hij via het werk van kunstenaars als Piranesi, Goya en Leonardo da Vinci de intrigerende ‘schoonheid’ van anatomische verbeeldingen, organische vormen en mechanische installaties. Door hun fascinerende verbeelding van de werkelijkheid begon Rob op een andere manier te kijken naar de wereld om ons heen.

‘Al die beelden, indrukken en bizarre hersenspinsels die in de loop der tijd in mijn fantasie zijn opgeslagen vormen nu tezamen een kleurrijk reservoir waaruit ik regelmatig kan putten om mijn eigen ‘magisch realistische’ verbeeldingswereld tot leven te brengen’.

Ideeën en schetsen

‘Ieder project begint met een wit vel, een aantal losse schetsen en beetje bij beetje ontstaat zo dan een driedimensionaal beeld uit dat langzaamaan begint te leven. Soms komt er dan ook al een invulling voor een spelsituatie of hoor ik op de achtergrond al een zacht muziekje wat te gebruiken is en soms gebeurt er ook helemaal niets… ‘

De objecten die uit de grafische verbeeldingen zijn ontstaan worden altijd gemaakt met het idee om er mee of op te spelen. Zo ontstond in de loop der tijd collectie aan objecten en voorwerpen die een rol spelen in de vele theater en muziekprojecten maar ook een op zichzelf staande verbeeldingswereld vormen.



Tentoonstellingen

‘Zeven Warna’s’ ( 1988)

Na de dood van Pierre Schwartz (de oprichter van het Flup & Ju Bedrijf) in 1987 ontwerpt Rob de tentoonstelling ‘Zeven Warna’s’. Zeven kelkvormige bouwsels van wilgenhout waarbinnen voor onbepaalde tijd een ondefinieerbaar spanningsveld heerst. Een stukje niemandsland waar groei, dood, geweld, absurditeit en vrijheid tot acceptabele proporties zijn samengebracht. Een begrensde ruimte ook waar dromen de kans krijgen de strijd met de werkelijkheid aan te gaan. Deze organische bouwwerken vormen de aanzet tot het bouwen van de houten sculpturen zoals die lang in de voorstellingen van Het Bedrijf v/h gebruikt zijn.

‘Verborgen Verwondering’ (2008)

Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van Het Bedrijf v/h werd in de crypten van de Middelburgse Abdij een overzichtstentoonstelling ingericht van theatrale bouwsels, objecten en klankinstallaties van Rob Maaskant, die in de loop der jaren een rol speelden in de voorstellingen en concerten van de groep. ‘Verborgen Verwondering’ was een tocht door de verbeelding en voerde de toeschouwer ondermeer langs het ‘Museum van de Verbeelding’. Dit museum was geënt op de aloude wonderkamers en rariteitenkabinetten zoals die in het begin van de 20e eeuw te zien waren als ‘side-show’ bij de grote circussen. De tocht voerde verder langs een klankentuin die bestond uit een aantal eilanden met een verzameling eigenzinnige muziekinstallaties die geïnspireerd zijn op natuurlijke, organische vormen.



Bouwwerken

Het Bedrijf v/h levert kant en klare voorstellingen af, maar vaak wordt er ook op de speellocatie zelf een compleet ‘decor’ gebouwd. Dat kan in een park zijn, aan een rivieroever, in een kerk, op het water, maar ook in een oud fort of een kolenmijn. En iedere voorstelling vraagt zo zijn voorbereidingen. Of het nu gaat om het constructiewerk voor speciale objecten of het telkens terugkerende prepareren van de objecten voor een vuurvoorstelling. Aan sommige locatieprojecten gaat soms ter plaatse een wekenlange voorbereiding vooraf. Dat betekent ook verblijf op locatie, vaak op de werkplek zelf. En bouwen, en repeteren en …..

‘Het Gevlocht’ / Esplanada Eindhoven (1991)

In het kader van het kunstproject ‘Torenhoog’ bouwde Rob Maaskant ‘Het Gevlocht’. Een negen meter hoge toren van geschilde wilgentakken met daarin drie houten cocons. Vanuit de cocons liep een denkbeeldige stroom die eindigde in drie waterbassins. In en rondom dit bouwwerk werd op locatie de vuurvoorstelling ‘Het Gevlocht’ gemaakt.

‘Burghwels’ / Middelburg (1994)

In Middelburg werd in 1994 een paar weken lang gewerkt aan de voorstelling ‘Burgwels’ op het water voor het toen in aanbouw zijnde gerechtsgebouw. Voor deze voorstelling werd o.a. een enorme ijzeren kooi geconstrueerd die later omgebouwd zou worden tot de tentoonstellingstent van het ‘Museum van de Verbeelding’.



Bijzondere locaties

Werken op bijzondere plaatsen is vanaf de jaren zeventig een belangrijk element geweest in de projecten en voorstellingen van het (Flup & Ju) Bedrijf. Door op een bijzondere plek te spelen kan op die manier de aandacht gericht worden op de uitzonderlijke architectuur of opvallende ligging van een bepaalde locatie.

‘De Grafheuvel van een Droom’ / De Vleeshal / Middelburg (1980)

Zo werd in 1980 de historische Vleeshal van het Middelburgs stadhuis omgebouwd tot een ‘Tuin van de Verbeelding’. In totaal vijf kubieke meter zand werd binnengekruid om de grote hal een landschappelijk aanzien te geven waarin ondermeer de ‘Grafheuvel van een Droom’ werd aangelegd.

‘Een Melkweg in de Melkweg’ / Amsterdam 1983.

De Melkweg in Amsterdam werd in 1983 tot een tijdelijk sterrenstelsel getransformeerd. Vrijwel alle zalen van het gebouw kregen een ander aanzien. De gangen werden grotten, de theaterzaal een absurdistisch labyrint en de foyer een rariteitenkabinet. Een maand lang werd aan deze metamorfose gewerkt met een reeks voorstellingen als afsluiting. Hierna werd de Melkweg definitief verbouwd.

‘De Hoogste Tijd’ / Vlissingen (1985)

In 1985 werd door het Flup & Ju Bedrijf op het Straatfestival aan de boulevard in Vlissingen in 16 dagen tijd een tijdwijzer gebouwd. Een tijdelijk monument om de tijd vrij te maken en ook zoveel mogelijk te rekken. Als een gigantische zonnewijzer gaf het bouwwerk aan in welke tijd we leven: crisistijd, deeltijd of komkommertijd. Tijdperkjes werden aangelegd en markante tijdstippen geplaatst. Het festival werd toen dagenlang geteisterd door een storm met windkracht 11. De grote circustent werd van zijn plaats getild, maar de Tijdwijzer hield wonderwel stand.

‘Vakuum 3’ / Die Ruckkehr / Maagdenburg (2002)

In 2002 kreeg Het Bedrijf v/h van de stad Maagdenburg de opdracht om ter gelegenheid van het gedenkjaar van Otto Von Quericke (de uitvinder van de Maagdenburger bollen) een spektakelstuk te maken met medewerking van het Stadtisches Puppentheater. De voorstelling zou zich afspelen in een oude kazerne die sinds 1918 niet meer was betreden en totaal overwoekert met planten. In drie weken tijd transformeerde de groep de kazerne tot een ‘Fort van Verlangen’ met als hoogtepunt de voorstelling ‘Vakuum 3 / Die Ruckkehr’, een voorstelling waarin een éénhoorn de hoofdrol vervulde.

‘Het Bolwerk’

Op uitnodiging van ‘Kanaalkunst’ in Goes bouwde Rob in 2010 een tijdelijk monument dat was opgetrokken uit wilgentakken en -tenen en geïnspireerd was op de aloude verdedigingswerken die de stad Goes in vroeger tijden tegen vreemde invloeden van buitenaf moesten beschermen.

Het Bolwerk was behalve een statisch kunstwerk ook een bijzonder snaarinstrument dat in tegenstelling tot de verwachting geen geluiden produceerde maar inhaleerde en als zodanig de vibratie van de stilte verstrekte. Het Bolwerk was daarmee ook een pleidooi voor ‘De Stilte’.

‘Stilte’ als tegengas voor alle wow, twitter en jellow flutter die ons dagelijks omringt. In 2011 werd een aangepaste versie van dit bouwwerk gerealiseerd in de Kunstentuin ‘Een bunder Kunst’ in ’s Heer Arendskerke waar het nu als ‘De Verwording’ een definitieve rustplaats heeft gevonden.



Muziekbouwsels

De organische vormen van dit muziekbouwwerk zien we ook weer terug in de reeks bijzondere muziekconstructies die Rob in de loop der jaren heeft bedacht en uitgevoerd. Zie hiervoor ook het hoofdstuk: Muziek



PERS

Persbericht

Nog geen persberichten beschikbaar