Rob Maaskant

Archief

‘Het Bedrijf v/h’ (voorheen ‘Flup & Ju Bedrijf’) heeft sinds 1973 ruim 2500 voorstellingen, performances, tentoonstellingen en concerten gerealiseerd in ruim 15 landen in Europa en Latijns-Amerika. Voor een chronologisch overzicht kunt u kijken op de tijdlijn. Alle praktische informatie over de voorstellingen kunt u vinden op de website van het Nederlands Theater Instituut: www.wiki.theaterencyclopedie.nl

‘Het Flup & Ju Bedrijf’ koos, zeker in de beginjaren, heel bewust voor de straat als podium voor hun beeldende acties. Met nadruk hadden zij als kunstnaar het museum de rug toegekeerd en spraken dan ook liever over ‘infiltraties’ dan over ‘voorstellingen’. Het dagelijkse bestaan infiltreren, ondergraven, het publiek op het verkeerde been zetten en hen op een andere manier naar de (absurde) realiteit laten kijken. Maar daarnaast werd ook het creëren van nieuwe eigentijdse mythen steeds belangrijker en naarmate de behoefte om te provoceren afnam gingen gestructureerde, afgeronde voorstellingen een steeds belangrijker plaats in het werk van de groep innemen.

Hieronder een keuze uit een aantal van de meest opmerkelijke projecten uit die periode.


‘De Dood en de Vis’ / Amsterdam / Festival of Fools (1980)

Voor het befaamde ‘Festival of Fools’ in 1980 bouwde het ‘Flup & Ju Bedrijf’ op de pier van het voormalige ADM terrein de ‘Tempel van Kiem’. Een grote ijzeren ui van ongeveer vijf meter hoog met daarop haarvormige ijzeren pinnen die allemaal in een bepaalde toon gestemd waren, wat de bol tot een bijzonder instrument maakte. Rondom deze tempel werd de voorstelling ‘De Dood en de Vis’ gespeeld.



‘Vogels’ / Kassel / Bundesgartenschau (1981)

In 1981 werkte het Flup & Ju Bedrijf een week lang op de Bundesgartenschau: een wereld ‘natuur’ tentoonstelling in Kassel. In deze prachtige omgeving had de groep alle vrijheid om met hun eigenzinnige beeldenwereld de verbeelding een eigen plek te geven.



‘MUEW’ / Shaffy / Amsterdam (1982)

Ter gelegenheid van de vredesweek in 1982 in het Shaffy Theater en de Melkweg in Amsterdam werd door Pierre Schwartz en Rob Maaskant de MUEW opgericht:

'De Maatschappij tot Uitbating van het Eind van de Wereld'

Een tijdelijke onderneming die was gericht op de commerciële uitbating van het Grootste Vuurwerk aller Tijden. Het doemdenken in het land overheerste en de angst was groot dat de derde wereldoorlog op uitbreken stond. Om deze angst te temperen ontwierp Rob voor deze voorstelling vol bizarre humor ondermeer een houten veldaltaar met ingenieuze s.o.s signalen, zichzelf herstellende bidprentjes en stralingsbestendige waakfakkels. Verder kon men intekenen op de LP 'T'es Gedean', waarop de Grote Klap in mono zou worden vastgelegd. De LP was trouwens ook in memorio afspeelbaar.



‘De Tempel van Kiem’ / Gentse Feesten (1982)

In 1982 bouwde ‘Het Flup & Ju Bedrijf’ op uitnodiging van de stad Gent midden op het St. Jacobspleintje nogmaals ‘De Tempel van Kiem’. Rondom deze ‘Tempel’ werden 10 dagen lang voorstellingen uitgevoerd met als hoogtepunt een spectaculaire vuurperformance waarbij een grote brandende vis langs een staalkabel over het plein naar de St. Jacobstoren ‘vloog’ om daar op 35 meter hoogte te eindigen.



‘De Ogen van de Weg’ / Zagreb (Joegoslavië.)(1985)

‘De Ogen van de Weg’ was een grote binnenvoorstelling waarin grote surrealistische beelden werden samengebracht met vertederende poëtische momenten. Met voorstellingen o.a. in het Shaffy theater en Zagreb.



‘Niemandsland’ / Reggio Emilia (Italië) e.a.(1986)

‘Niemandsland’ was een voorstelling met een aantal korte verrassingsacts die tot één geheel samengesmeed konden worden. Eén van de hoogtepunten was een serie optredens in het kader van de opening van het Internationaal Dansfestival in Reggio Emilia. Daarna volgden succesvolle performances in onder andere Hannover, Frankfurt, Keulen en Oostende.



‘Isla’ / Caracas (Venezuela)(1988)

Op uitnodiging van het ‘World Theatre Festival for Peace’ in Merida maakte het ‘Flup & Ju Bedrijf’ in 1988 een toernee door Venezuela. Daarbij werd zowel gespeeld in de universiteitssteden Merida en Caracas als hoog in de bergen voor de Indianen. Een bijzondere uitdaging omdat de groep deze keer met een minimum aan attributen en objecten hun verhalen moest vertellen.



‘De Bevlieging’ / Straatfestival Vlissingen (1988)

Voor het Straatfestival in Vlissingen werd een speciale vuurvoorstelling gemaakt die bestond uit een aantal kleinere performances en een spectaculaire afsluiting waarbij op een hoogte van 15 meter een ontmoeting plaatsvond tussen een brandende vis en een brandende vogel.



‘De Tocht’ / Dordrecht (1989)

‘De Tocht’ was een productie in opdracht van het Internationaal Poppentheater Festival. Deze voorstelling speelde zich af door heel de stad met theatrale acts op bijzondere locaties.



‘Vliegend Vuur’ / Gentse Feesten / Gent (1989)

Grote vuurproductie op het Beaudelooplein in Gent voor ruim 8.000 mensen.



‘Metamorfose II’ / Kassel /Documenta IX (1992)

Op uitnodiging van Documenta in Kassel maakte het Flup & Ju Bedrijf in 1992 een speciale locatieproductie van de voorstelling ‘Metamorfose’ in het Kasselse stadspark.



‘De Archipel’ / Axel / Zeeland Natuurmaand (1997)

Voor de opening van de Zeeuwse Cultuurmaand werd in Axel (Zeeland) een heel landschap aangelegd waarin 3 dagen lang gewerkt, gemusiceerd en gespeeld werd.



‘Nois-Nie’ / Westerschelde Terneuzen (1998)

‘Nois-Nie’ was gebaseerd op een stukje Terneuzense geschiedenis en werd verbeeld in een vurige voorstelling die begon bij eb op het strand van de Westerschelde en door werd gespeeld tot de vloed het beeld bluste.



‘Aeolus’ / Zierikzee (1999)

In Zierikzee vormden de verhalen van Homerus aanleiding voor ‘Aeolus’. Een voorstelling in en voor de monumentale Nieuwe Kerk, waarbij de hoofdpersoon Alcha werd meegevoerd door een Blauwe Noord-Ooster, ‘die hem langs onder- en bovenwereld voerde, door rivieren van smeltend vuur en langs zijsporen van meelwitte ijdelheid’



‘Verborgen Stappen’ / Abdij Middelburg (1999)

In de eeuwenoude kloostergangen van de Abdij van Middelburg bouwde ‘Het Bedrijf v/h’ letterlijk en figuurlijk een mythe rondom Abt Andante. Op gepast humoristische wijze werd het publiek aan de hand van een gids langs een wereld gevoerd waarin‘Het Korg’, ‘De Tuin met Vluchtige Zielen’ en het instrumentarium van het ‘Gamaleon’een hoofdrol speelden.



Zie voor opmerkelijke locatieprojecten ook de hoofdstukken : Beeldend werk en Theaterprojecten.



PERS

Persbericht

Nog geen persberichten beschikbaar